Ο Σύλλογος Εστίασης Μεσσηνίας (ΣΕΜ) συνεχίζοντας τις δράσεις του, στο πλαίσιο της προσπάθειάς του ν’ αναδεικνύονται τα προβλήματα του χώρου της εστίασης, να βρίσκουν λύσεις, να προκύπτουν δημιουργικές ιδέες και να μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης, βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τους επαγγελματίες ώστε ν’ αφουγκράζεται τον παλμό της επιχειρηματικής κοινότητας. Με γνώμονα τα παραπάνω και με δεδομένη την απαραίτητη καλή συνεργασία των επαγγελματιών με την εκάστοτε Δημοτική Αρχή επιχειρήσαμε να θέσουμε τις βάσεις επάνω στις οποίες θα μπορούσε να ξεκινήσει ο διάλογος για την επίλυση των ζητημάτων που αφορούν στην εστίαση αλλά και στην τουριστική ανάπτυξη εν συνόλω.
Οι επικείμενες Δημοτικές Εκλογές είναι γεγονός και οι υποψήφιοι Δημοτικοί Συνδυασμοί επικοινωνούν τους στόχους και τα προγράμματά τους. Θεωρήσαμε ιδανική τη συγκυρία ώστε να δημοσιοποιηθούν ειδικότερα οι απόψεις όλων των υποψηφίων Δημάρχων σχετικά με τον επαγγελματικό κλάδο της εστίασης. Τομέα νευραλγικό, συνεχώς εξελισσόμενο, αποδέκτη όλων των κοινωνικών, οικονομικών κραδασμών και άμεσα συνδεδεμένο με το τουριστικό μας προϊόν. Οι επιχειρήσεις της εστίασης ήταν, είναι και θα παραμείνουν ο συνδετικός κρίκος της κοινωνίας με τις Δημοτικές Αρχές λόγω της καθημερινής τους συνδιαλλαγής με τους πολίτες. Για όλους αυτούς τους λόγους και κατόπιν επικοινωνίας και συζητήσεων με τα μέλη μας , λάβαμε την πρωτοβουλία να συντάξουμε ένα ερωτηματολόγιο απευθυνόμενο προς τους υποψήφιους Δημάρχους ώστε να δοθεί η ευκαιρία ν’ αναπτύξουν τις θέσεις τους σε σημαντικά ζητήματα. Τα ερωτήματα προέκυψαν από έρευνα στην οποία έλαβαν μέρος – ανώνυμα- συνολικά 68 επιχειρήσεις της Μεσσηνίας. Συγκεκριμένα:
· 24 Καφετέριες
· 18 Εστιατόρια
· 12 Μπαρ
· 6 Take Away
· 6 Ξενοδοχεία
· 2 Κέντρα Διασκέδασης
Η έρευνα διεξήχθη κατά τη διάρκεια του Αυγούστου του τρέχοντος έτους και καλούσε τους επαγγελματίες να απαντήσουν σε ερωτήματα που αφορούσαν τις προσδοκίες τους από τις νέες Δημοτικές Αρχές. Οι απαντήσεις τους είναι εκείνες που μας βοήθησαν στην σύνταξη του τελικού ερωτηματολογίου που στάλθηκε ηλεκτρονικά σε όλους τους υποψήφιους Δημάρχους του Δήμου Μεσσήνης. Υπενθυμίζουμε ότι στο Δήμο Μεσσήνης θέτουν υποψηφιότητα τρεις Δημοτικοί Συνδυασμοί:
- Συνδυασμός: Δύναμη Δημιουργίας
Υποψήφιος Δήμαρχος: Γιώργος Αθανασόπουλος
- Συνδυασμός: Λαϊκή Συσπείρωση
Υποψήφιος Δήμαρχος : Χρήστος Θεοδωρακόπουλος
- Συνδυασμός: ΑΔΕΣΜΕΥΤΗ Κίνηση Αναδημιουργίας
Υποψήφιος Δήμαρχος: Γιώργιος Τσώνης
Ακολουθούν οι 4 + 1 ερωτήσεις που θέσαμε και οι απαντήσεις τους.
1. Ποιες νέες αλλά και ποιες σε εξέλιξη δράσεις θεωρείτε σημαντικές για την τουριστική προβολή του Δήμου σας και έχετε συμπεριλάβει στον προγραμματισμό σας;
Γ. Αθανασόπουλος: O Δήμος Μεσσήνης έχει την ιδιαιτερότητα να είναι ένας κατεξοχήν αγροτικός Δήμος που συνδυάζει ωστόσο ένα παραλιακό μέτωπο 27χμ.
Η ενδοχώρα φημίζεται για τα ποιοτικά προϊόντα της, αλλά και για τον κορυφαίο αρχαιολογικό χώρο της Μεσσηνίας, την Αρχαία Μεσσήνη. Σε όλη την έκταση του Δήμου Μεσσήνης συναντάμε κάστρα αλλά και μοναστήρια που αποτελούν σημεία αναφοράς και τόπους επίσκεψης για χιλιάδες επισκέπτες. Ενώ και το φυσικό περιβάλλον, με τους ατελείωτους ελαιώνες, το Πολυλίμνιο αλλά και τα μονοπάτια πεζοπορίας αποτελούν σημαντικό πόλο έλξης .
Στις παραθαλάσσιες περιοχές του Δήμου, συναντάμε γραφικά χωριά όπως το Πεταλίδι, τους Χράνους και τον Αγ. Ανδρέα με υπάρχουσα τουριστική κίνηση αλλά συγχρόνως δημιουργούνται ακόμα περισσότερες προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης.
Η φυσιογνωμία και ιδιαιτερότητα του τόπου είναι αυτές που μας έκαναν να αντιμετωπίσουμε τον Τουρισμό όχι ως ένα μεμονωμένο πυλώνα ανάπτυξης, αλλά ολιστικά. Ο τουρισμός για το Δήμο Μεσσήνης προσεγγίζεται πολυδιάστατα και το στοίχημα είναι να δημιουργηθούν όλες αυτές οι συνθήκες θα δώσουν την ώθηση που απαιτείται.
Επενδύουμε στον πρωτογενή τομέα με εκτεταμένα έργα αγροτικής οδοποιίας και άρδευσης.
Επενδύουμε στις υποδομές, αναβαθμίζουμε δημοτικά κτίρια και σχολεία, αναβαθμίζουμε ενεργειακά το παλιό Δημαρχείο- Μουσείο Τ. Κατσουλίδη, αλλάζουμε την όψη της Μεσσήνης με το ανοιχτό κέντρο εμπορίου, συνεργαζόμαστε με φορείς και συλλόγους.
Επενδύουμε φυσικά και στη δημιουργία των συνθηκών εκείνων που θα αποτελέσουν τη βάση για την ανάπτυξη των παραθαλάσσιων περιοχών μας όπως τον Βιολογικό Καθαρισμό στο Πεταλίδι και την αντιδιαβρωτική προστασία.
Δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη ήπιας δόμησης στο παραλιακό μέτωπο.
Χ.Θεοδωρακόπουλος: Ο τουρισμός είναι ανθρώπινη ανάγκη και καθολικό λαϊκό δικαίωμα. Επομένως παλεύουμε συστηματικά όλοι να μπορούν να κάνουν διακοπές και αναψυχή και αυτό δεν αφορά στενά μόνο μια περίοδο 3 μηνών, αλλά όλο το χρόνο. Γι’ αυτό παλεύουμε για:
• Το δικαίωμα για αναψυχή και διακοπές για όλους τους εργαζόμενους μέσα από την εξασφάλιση της μηνιάτικης ετήσιας άδειας και του 14ου μισθού για τις διακοπές.
• Το δικαίωμα για δωρεάν διακοπές για όλα τα παιδιά των εργαζόμενων.
• Το δικαίωμα για δωρεάν διακοπές για τους συνταξιούχους και τους φτωχούς αγρότες.
• Το δικαίωμα για ελεύθερη πρόσβαση στις ακτές.
Οι διακοπές δεν είναι πολυτέλεια, αλλά σύγχρονη ανάγκη που πρέπει να ικανοποιηθεί.
Το πρόβλημα δεν είναι, ότι στο λαό είναι άγνωστη η όμορφη Μεσσηνία, αλλά ότι δεν έχει τα απαιτούμενα χρήματα για να έρθει να κάνει διακοπές.
Άλλωστε όλα αυτά χρόνια υπάρχει πείρα. Η περιφέρεια ξόδεψε 10αδες εκατομμύρια ευρώ για την τουριστική προβολή όπου πηγαινόφερνε επιχειρηματίες ανά την υφήλιο για να κλείσουν μπίζνες. 100αδες εκατομμύρια ευρώ για τουριστικές υποδομές: Λιμάνια για να έρχονται κρουαζιερόπλοια, μαρίνες για να δένουν γιοτ, υδατοδρόμια (!!!). Εκατομμύρια χορηγίες σε tour operators και σε αεροπορικές εταιρίες ως ενίσχυση του εισιτηρίου.
Όλα αυτά δεν απάλλαξαν τις επισιτιστικές επιχειρήσεις από τα χρέη, τα άγχη της επιβίωσης κτλ. Όπως επίσης οι εργαζόμενοι στον κλάδο του Τουρισμού – Επισιτισμού δεν πήραν αξιοπρεπείς μισθούς και δεν βελτιώθηκαν οι συνθήκες εργασίας τους.
Γ.Τσώνης: Ως υποψήφιος δήμαρχος του Δήμου Μεσσήνης, έχω συμπεριλάβει στον προγραμματισμό μου ορισμένες σημαντικές δράσεις για την τουριστική προβολή της περιοχής μας με στόχο να δημιουργήσουμε μια βιώσιμη τουριστική βιομηχανία που θα ωφελήσει την τοπική οικονομία και θα προσελκύσει επισκέπτες από διάφορες περιοχές. Βασική μας βούληση είναι η διασύνδεση της Αρχαίας Μεσσήνης με όλους τους Δήμους της Μεσσηνίας ώστε ο πλέον κορυφαίος αρχαιολογικός χώρος του νομού μας να προβληθεί ακόμα περισσότερο. Επίσης , μεγάλες διοργανώσεις ,που ενισχύουν την εξωστρέφεια, όπως εκείνη του 1ου MESSINIA FORUM, είναι μέσα στους στόχους μας, καθώς είμαστε πεπεισμένοι ότι από τις συνεργασίες με συλλόγους, φορείς και επιχειρήσεις μπορούμε να εξελίξουμε το τουριστικό μας προϊόν.
Πιο συγκεκριμένα, το πρόγραμμά μας ήδη περιλαμβάνει:
– Ανάπτυξη τουριστικών εκδηλώσεων: Σκοπεύω να υποστηρίξω τη δημιουργία και την προώθηση τοπικών τουριστικών εκδηλώσεων όπως φεστιβάλ, αθλητικά γεγονότα και πολιτιστικές εκδηλώσεις που θα προσελκύουν επισκέπτες από διάφορες περιοχές.
– Ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς: Θέλω να προωθήσω τα ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία της περιοχής μας μέσω της δημιουργίας εκπαιδευτικών περιηγήσεων και πολιτιστικών εκδηλώσεων για τους επισκέπτες.
– Αειφόρος τουρισμός: Στον προγραμματισμό μου περιλαμβάνεται η προώθηση του βιώσιμου – αειφόρου τουρισμού, με πρωτοβουλίες όπως η προώθηση της χρήσης φυσικών πόρων με φροντίδα, την προώθηση των τοπικών προϊόντων και την υποστήριξη της πράσινης μεταφοράς.
– Συνεργασία με τουριστικούς φορείς: Σκοπεύω να συνεργαστώ με τοπικούς τουριστικούς φορείς, ξενοδόχους και επιχειρήσεις για τη δημιουργία κοινών πακέτων και προσφορών που θα προσελκύουν τουρίστες και θα αυξάνουν την προβολή της περιοχής μας.
– Προώθηση του ψηφιακού τουρισμού: Σκοπεύω να επενδύσω στην ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών και ιστοσελίδων που θα προσφέρουν πληροφορίες για τα αξιοθέατα, τις δραστηριότητες και τις προσφορές της περιοχής.
2. Κατά τη γνώμη σας, ποια είναι τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο της εστίασης στο Δήμο σας και ποιες σκέψεις κάνετε ώστε να συμβάλλετε στην επίλυσή τους;
Γ. Αθανασόπουλος: Η χώρα μας βρίσκεται σε μια δύσκολη οικονομική φάση ακόμα και σήμερα. Η άνοδος των τιμών των α’ υλών, το ενεργειακό κόστος η μειωμένη καταναλωτική δύναμη αποτελούν δυσβάστακτα εμπόδια για τους επιχειρηματίες και ιδιοκτήτες καταστημάτων εστίασης στο Δήμο μας .
Εμείς, ως δημοτική αρχή πρέπει να είμαστε αρωγοί στην προσπάθεια για ανάκαμψη.
Αναβαθμίζουμε τις υποδομές … Το «ανοικτό κέντρο εμπορίου» με Π/Υ 1.800.00,00 αποτελεί ένα σημαντικό έργο διαμορφώνοντας κοινόχρηστους χώρους , τμήμα της πλατείας και τις όψεις των καταστημάτων.
Νέες παιδικές χαρές σε όλες τις Δημοτικές Ενότητες, αθλητικές υποδομές και φυσικά το στάδιο στην πόλη της Μεσσήνης, δημιουργούν προοπτικές για αύξηση της επισκεψιμότητας και της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας
Σε όλη αυτή την προσπάθεια συνεργαζόμαστε με τον Εμπορικό Σύλλογό Μεσσήνης, συλλόγους, φορείς και εθελοντές και ενισχύουμε την επιχειρηματικότητα και την ιδιωτική πρωτοβουλία.
Χ. Θεοδωρακόπουλος: Το «τουριστικό θαύμα» δεν είναι για όλους. Δεν το απολαμβάνουν το ίδιο οι εργαζόμενοι στον κλάδο, οι αυτοαπασχολούμενοι, οι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις στον Τουρισμό.
Την μικρή τουριστική επιχείρηση την εμποδίζει να αναπτυχθεί και να διασφαλίσει μια καλή ζωή σε έναν αυτοαπασχολούμενο που δουλεύει μαζί με την οικογένειά του, ο αδυσώπητος ανταγωνισμός με τα μεγαθήρια του κλάδου. Κι όταν συμβαίνει τα πράγματα να στραβώσουν κι έρχεται μια αναποδιά, δεν είναι όλοι εκτεθειμένοι στον ίδιο βαθμό, μεγάλοι, μικροί, οι ίδιοι οι εργαζόμενοι.
Σίγουρα δεν είναι εκτεθειμένοι οι μεγαλοξενοδόχοι και μεγαλοεπιχειρηματίες. Αυτοί έχουν δεκάδες επενδύσεις σε εξέλιξη, άλλες επιχειρήσεις εδώ στη χώρα ή αλλού και θα συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους, με αβάντες που δεν έχουν ούτε οι μικρομεσαίοι, ούτε βέβαια οι εργαζόμενοι που εξαρτώνται από το μισθό τους και μόνο.
Το παράδειγμα της πανδημίας είναι χαρακτηριστικό. Η κυβέρνηση τους απάλλαξε από μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές για δυο χρόνια. Τους έδωσε τη δυνατότητα με το πρόγραμμα ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ να έχουν στη δουλειά όσους θέλουν με το μισό μισθό.
Ή με τα “πρωτόκολλα προστασίας και αντιμετώπισης του κορονοϊού” που προσαρμόστηκαν πλήρως στις ανάγκες των μεγάλων τουριστικών μονάδων, των αεροπορικών και πλοιοκτητριών εταιρειών. Πίεσαν ουσιαστικά τις μικρές επιχειρήσεις.
Εμείς ως υποψήφιοι και εκλεγμένοι Δημοτικοί Σύμβουλοι θα παλέψουμε μαζί σας ενάντια στην υψηλή φορολογία, να μειωθούν τα δημοτικά τέλη και τα τέλη των κοινόχρηστων χώρων στις μικρές επιχειρήσεις, ενάντια στις κατασχέσεις που θα εκτοξευτούν το επόμενο διάστημα, ενάντια στην ακρίβεια που ανεβάζει το κόστος διαβίωσης της λαϊκής οικογένειας.
Για αυτό υιοθετούμε το πλαίσιο πάλης των αυτοαπασχολουμένων για αφορολόγητο 12000 με προσαύξηση για κάθε παιδί, μείωση φόρων για τις μικρές επιχειρήσεις, κατάργηση τέλους επιτηδεύματος, διαγραφή χρεών σε εφορία και τράπεζες. Ταυτόχρονα να ενισχυθεί η φορολογία στις μεγάλες επιχειρήσεις, τις αλυσίδες και τα μεγάλα ξενοδοχεία.
Γιατί δεν είναι το ίδιο τα καταστήματα εστίασης που δραστηριοποιούνται στα πολυτελή ξενοδοχεία, με τα συνοικιακά, τα καφενεία των χωριών, τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις.
Γ. Τσώνης: Τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο της εστίασης στο Δήμο μας είναι τα εξής:
– Συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας: Η εξασφάλιση υψηλών προτύπων υγιεινής και ασφάλειας είναι ζωτικής σημασίας για τον κλάδο της εστίασης, ιδιαίτερα μετά την πανδημία του COVID-19. Πρέπει να ενθαρρύνουμε τους επιχειρηματίες να τηρούν όλες τις απαιτούμενες προδιαγραφές και να τους παρέχουμε την απαραίτητη εκπαίδευση και υποστήριξη.
– Γραφειοκρατία και άδειες λειτουργίας: Οι επιχειρηματίες στον κλάδο της εστίασης συχνά αντιμετωπίζουν περίπλοκες διαδικασίες και καθυστερήσεις στην έκδοση άδειων λειτουργίας. Σκοπεύω να απλοποιήσω τη γραφειοκρατία και να επιταχύνω τις διαδικασίες που αφορούν τον κλάδο.
– Προώθηση του τοπικού γαστρονομικού πολιτισμού: Θα ενθαρρύνω τους επιχειρηματίες να προωθήσουν τα τοπικά προϊόντα και την παραδοσιακή κουζίνα, προσελκύοντας έτσι τουρίστες που αναζητούν αυθεντικές γαστρονομικές εμπειρίες. Σκοπεύω να συνεργαστώ με τους επιχειρηματίες της εστίασης για τη διοργάνωση τοπικών φεστιβάλ και εκδηλώσεων που θα προσελκύουν τουρίστες και θα προωθούν τον κλάδο.
–Υποστήριξη επαγγελματικής εκπαίδευσης: Θα δημιουργήσω προγράμματα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης για τους εργαζόμενους στην εστίαση, προκειμένου να αναβαθμιστεί η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Με αυτές τις σκέψεις και τα μέτρα υποστήριξης της τοπικής κοινότητας, σκοπεύω να συμβάλλω στην επίλυση των σημαντικότερων ζητημάτων που απασχολούν τον κλάδο της εστίασης στο Δήμο μας και να προάγω την ανάπτυξη του τομέα για το κοινό όφελος.
3. Με δεδομένη τη σύνδεση της τοπικής γαστρονομίας με το τουριστικό μας προϊόν, περιλαμβάνονται στο πρόγραμμά σας ειδικότερες δράσεις ανάδειξης της γαστρονομικής μας κουλτούρας; Αν ναι, θα μπορούσατε να μας περιγράψετε κάποιες από αυτές;
Γ. Αθανασόπουλος: Η τοπική γαστρονομία αποτελεί την διασύνδεση του πρωτογενή τομέα, των επιχειρήσεων , των επισκεπτών.
Κάθε περιοχή, κάθε χωριό του Δήμου έχει τις δικές του παραδόσεις Σχεδιάζουμε «γιορτές» με τοπικό χαρακτήρα όπως η γιορτή του Σύκου στον Πολύλοφο ή η γιορτή του Ψαρά στο Πεταλίδι.
Σχεδιάζουμε επίσης τουριστικές δράσεις και προωθητικό υλικό, όπως φυλλάδια και spot, αναδεικνύοντας την αγροτική μας παραγωγή και με επίκεντρο την προβολή των τοπικών μεσσηνιακών προϊόντων
Χ. Θεοδωρακόπουλος: Για να υπάρχει ελληνική γαστρονομία πρέπει να υπάρχει αγρότης. Κρίσιμο είναι η στήριξη του αγρότη και της παραγωγής, που σήμερα συνθλίβεται από φορολογία του κράτους, τους μεγαλοεμπόρους – μεγαλοτυποποιητές. Σε αυτό το μαύρο μπλοκ προστίθενται και οι τοπικές Δημοτικές αρχές και η Περιφερειακή, που έχουν τους αγρότες παρατημένους: αγροτική οδοποιία παρατημένη, αρδευτικά διαλυμένα, αντιπλημμυρικά ανύπαρκτα, αντιμετώπιση ασθενειών όπως δακοκτονία κάτω των περιστάσεων κτλ. Η μόνη έγνοια αυτών των διοικήσεων είναι να στρώνουν το έδαφος για μεγάλες επιχειρήσεις στον πρωτογενή τομέα και να ενισχύουν μεγαλοεπενδυτές.
Απάντηση σε αυτά δίνουν οι ίδιοι οι αγρότες μέσα από το οργανωμένο τους κίνημα που διεκδικούν τα αναγκαία μέτρα για την επιβίωση των ίδιων και των οικογενειών τους, όπως εγγυημένη τιμή, διαγραφή χρεών, αφορολόγητο πετρέλαιο όπως οι εφοπλιστές, προστασία από τις “ελληνοποιήσεις”, μέτρα στήριξης της παραγωγής με αρδευτικά και άλλα έργα, ώστε να εξασφαλίζεται το κόστος παραγωγής και το εισόδημα του παραγωγού.
Το πρόβλημα είναι ότι ο ενώ ο αγρότης πουλά φθηνά στον μεγαλέμπορο, στον καταναλωτή φτάνει πανάκριβα, γιατί μεσολαβεί το κέρδος. Αυτό είναι που εμποδίζει το καλό, ποιοτικό προϊόν να φτάσει στο τραπέζι της λαϊκής οικογένειας και όχι ότι δεν έχει προβολή.
Γ. Τσώνης: Ναι, η ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας είναι σημαντική για την προώθηση του τουριστικού μας προϊόντος. Έχω συμπεριλάβει στο πρόγραμμά μου διάφορες δράσεις για την ενίσχυση της γαστρονομικής μας κουλτούρας, όπως:
Γαστρονομικά φεστιβάλ: Σκοπεύω να αναβαθμίσω τα γαστρονομικά φεστιβάλ που θα προβάλλουν τις τοπικές λιχουδιές και παραδόσεις. Άλλωστε , σιγά – σιγά θα πρέπει να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα και στις τάσεις της εποχής. Αυτά τα φεστιβάλ λοιπόν, θα περιλαμβάνουν γευσιγνωσίες, μαθήματα μαγειρικής και παραδείγματα παρασκευής τοπικών πιάτων.
Τοπικά προϊόντα στα εστιατόρια: Θα ενθαρρύνω τα εστιατόρια και τις καφετέριες να χρησιμοποιούν τοπικά προϊόντα και συνταγές στα μενού τους. Επίσης, θα υποστηρίξω προγράμματα πιστοποίησης ποιότητας για τα καταστήματα που προωθούν την τοπική γαστρονομία.
Εκπαιδευτικές εκδηλώσεις: Θα διοργανώσω εκπαιδευτικές εκδηλώσεις όπου γαστρονομικοί ειδικοί θα μοιράζονται την τεχνογνωσία τους για την τοπική κουζίνα και τα προϊόντα. Αυτό θα βοηθήσει να ενημερωθούν και να εμπνευστούν οι τοπικοί σεφ και επιχειρηματίες.
Δημιουργία γαστρονομικών μονοπατιών: Σκοπεύω να δημιουργήσω γαστρονομικά μονοπάτια που θα οδηγούν τους επισκέπτες σε τοπικά εστιατόρια, αγορές τροφίμων και παραγωγούς προϊόντων. Αυτό θα προωθήσει την εξερεύνηση της τοπικής γαστρονομίας.
Προώθηση μέσω των κοινωνικών μέσων: Θα χρησιμοποιήσω τα κοινωνικά μέσα για να προωθήσω τα τοπικά γαστρονομικά προϊόντα, τις εκδηλώσεις και τις γαστρονομικές εμπειρίες που προσφέρονται στον Δήμο μας.
Αυτές οι δράσεις θα συμβάλουν , σίγουρα, στην ανάδειξη της γαστρονομικής μας κουλτούρας και θα προσελκύσουν τουρίστες που αναζητούν αυθεντικές γαστρονομικές εμπειρίες στον Δήμο μας.
4. Σε ποια μορφή τουρισμού θεωρείτε σημαντικό να επενδύσει ο Δήμος. Η τρέχουσα σας ικανοποιεί ως προς τα οφέλη στην τοπική οικονομία; Αν ναι, σχεδιάζετε να την ενισχύσετε με κάποιο τρόπο ώστε να μεγιστοποιήσετε την απόδοσή της; Aν όχι, υπάρχει στον προγραμματισμό σας εναλλακτική μορφή που συνδυαστικά με την υπάρχουσα θα βελτιώσει τα δεδομένα;
Γ. Αθανασόπουλος: Η ολιστική προσέγγιση του τουρισμού έρχεται για να ενισχύσει πολυδιάστατα, τις διάφορες μορφές τουρισμού. Για παράδειγμα το Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ αρχαίου Δράματος, όπου τα τελευταία χρόνια προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες, αποτελεί ένα συνδυασμό μαθητικού, αρχαιολογικού, πολιτιστικού τουρισμού, λόγω της σημαντικής επισκεψιμότητας.
Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού όπως ο αγροτουρισμός, ο εκκλησιαστικός τουρισμός και ο αλιευτικός τουρισμός, αποτελούν συγχρόνως τις προκλήσεις τους μέλλοντος που θα ενισχύσουν την τουριστική κίνηση στα χωριά της ενδοχώρας καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Χ. Θεοδωρακόπουλος: Τι πιο ωφέλιμο για ένα Νομό και τον Τουρισμό που θέλει να υποδεχτεί, να έχει ασφαλή οδικό δίκτυο και όχι πανάκριβο από τα χαράτσια των διοδίων, να έχει εξασφαλισμένη αντιπλημμυρική προστασία και να μην πεθαίνει ο επισκέπτης όπως πρόσφατα στο Πήλιο, να έχει δάση και χωριά προστατευμένα από την φωτιά και αντιπυρική προστασία, να έχουν όλες οι υποδομές ελεγχθεί και ενισχυθεί αντισεισμικά με βάση τα άλματα της επιστήμης, να έχει καθαρές πόλεις-χωριά, βιολογικούς καθαρισμούς και σύγχρονα αποχετευτικά δίκτυα κτλ.
Σε αυτό το έδαφος θα προσελκύονται ακόμα περισσότεροι τουρίστες σε έναν Νομό που έχει σημαντικά ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία, πλούσιο φυσικό περιβάλλον. Πολλά ιστορικά μνημεία είναι ακόμα άγνωστα ευρύτερα, όπως για παράδειγμα το Αρχαίο Θέατρο της Μεσσήνης. Ενώ άλλα είναι ασυντήρητα π.χ. το κάστρο της Μεθώνης, της Κορώνης κ.α. Χρειάζεται κρατική μέριμνα ώστε να στηριχθούν και να αποτελούν πόλο έλξης για μαθητές, φοιτητές, επισκέπτες απ’ όλον τον κόσμο. Χωρίς την εμπορευματοποίηση που γνωρίζουμε με τα πανάκριβα εισιτήρια, που τα κάνουν σε πολλές περιπτώσεις απαγορευτικά για την λαϊκή “τσέπη”, αλλά δωρεάν.
Αντίστοιχα το φυσικό περιβάλλον της Μεσσηνίας όπως ο Ταΰγετος, ο Πάρνωνας στη Λακωνία κ.α. Αυτά θέλουν φροντίδα, δρόμους, μονοπάτια κ.α., και όχι φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες, με κύρια κατεύθυνση την ολοκληρωμένη και σύγχρονη αντιπυρική προστασία.
Επίσης έχουμε Θάλασσα και πανέμορφες παραλίες. Όμως πρέπει να είναι προσβάσιμες για όλους, ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις που σε ορισμένες περιοχές του Νομού (πχ Δυτική Μεσσηνία) τις κάνουν απαγορευτικές για μια λαϊκή οικογένεια.
Γ. Τσώνης: Ο τουρισμός είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για τον Δήμο μας, και προτείνω να συνδυάσουμε διάφορες μορφές τουρισμού για να προσελκύσουμε επισκέπτες. Μερικές από τις μορφές τουρισμού που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν από το Δήμο μας περιλαμβάνουν:
Αθλητικός και ποδηλατικός τουρισμός: Ο Δήμος μας μπορεί να προσελκύσει λάτρεις της ποδηλασίας αλλά και της πεζοπορίας, προσφέροντας μοναδικά μονοπάτια με διάφορα επίπεδα δυσκολίας. Αυτό θα συμβάλει στην υγιεινή δραστηριότητα και στην ανάδειξη της φυσικής ομορφιάς της περιοχής μας.
Γαστρονομικός τουρισμός: Ο Δήμος Μεσσήνης είναι πολύ παραγωγικός καθώς ο πρωτογενής τομέας αποδίδει καρπούς. Τα τοπικά μας προϊόντα θεωρούμε ότι πρέπει να είναι βασικός κρίκος στην αλυσίδα της τουριστικής μας αναβάθμισης. Το κλειδί είναι η διασύνδεση της αγροτικής παραγωγής, των αγαθών που μας χαρίζει, με τον τουρισμό. Η τοπική γαστρονομία μπορεί να είναι ένας σημαντικός πόρος. Θα διοργανώσουμε γαστρονομικά φεστιβάλ, ποιοτικές γευσιγνωσίες, και μαθήματα μαγειρικής προκειμένου να προσελκύσουμε λάτρεις της καλής διατροφής.
Πολιτιστικός τουρισμός: Ο Δήμος μας έχει πλούσια ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά. Θα προωθήσουμε περιηγήσεις σε ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία, καθώς και πολιτιστικές εκδηλώσεις και φεστιβάλ. Σημαία μας ήταν, είναι και θα παραμείνει ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Μεσσήνης.
Εκδηλώσεις και φεστιβάλ: Θα οργανώσουμε καλύτερα ένα ημερήσιο και ετήσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων, όπως μουσικά φεστιβάλ, αθλητικά γεγονότα και τοπικές εκδηλώσεις που θα προσελκύουν επισκέπτες.
Συνδυάζοντας αυτές τις μορφές τουρισμού, προσφέρουμε ποικιλία εμπειριών στους τουρίστες και βοηθούμε στη μεγιστοποίηση των οφελών για την τοπική οικονομία. Καλώ όλους τους ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν στη διαμόρφωση αυτών των προγραμμάτων για να διασφαλίσουμε την επιτυχία του.
5. Απευθυνόμενοι προς τους επαγγελματίες της εστίασης, υπάρχει κάτι που εσείς με τη σειρά σας θα θέλετε να επικοινωνήσετε και θεωρείτε σημαντικό να γνωρίζουν;
Γ. Αθανασόπουλος: Οι επαγγελματίες εστίασης είναι αυτοί που γνωρίζουν τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής αλλά και κάθε εποχής και κάθε κοινωνίας τη στιγμή που γεννιούνται. Η συνεργασία μας είναι δεδομένη. Είμαστε πάντα εδώ για να σχεδιάσουμε μαζί την επόμενη μέρα
Στόχος μας είναι καμία αποσκευή επισκεπτών να μην έχει φεύγει χωρίς να συμπεριλαμβάνει τουλάχιστον ένα τοπικό προϊόν !
Χ. Θεοδωρακόπουλος: Στηρίζουμε κάθε προσπάθεια διεκδίκησης των επαγγελματιών της εστίασης για την προστασίας του εισοδήματος τους. Γνωρίζουμε πως μόνο με τους αγώνες και τις διεκδικήσεις μπορούν σήμερα να κερδηθούν πράγματα απέναντι σε κράτος – κυβερνήσεις και περιφερειακές/ δημοτικές αρχές, που παίρνουν όλο και περισσότερα από τους εργαζόμενους και τους μικρούς επαγγελματίες, ενώ την ίδια ώρα δίνουν δισεκατομμύρια στηρίζοντας σταθερά τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους.
Οι μικροί αυτοαπασχολούμενοι στην εστίαση και στον τουρισμό μαζί με τους εργαζόμενους στον κλάδο να παλέψουν ενάντια στον κοινό εχθρό που είναι οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι του τουρισμού και της εστίασης. Να παλέψουν ενάντια στο κράτος και τις κυβερνήσεις που διαχρονικά υπηρετούν τα μεγάλα συμφέροντα. Να διεκδικήσουν ώστε να γίνει πραγματικότητα το σύγχρονο δικαίωμα στον τουρισμό και στην αναψυχή για όλους.
Σκεφτείτε πόσοι, πώς και πόσο θα δούλευαν αν ο λαός είχε πρόσβαση σε καλές, ποιοτικές διακοπές όλο το χρόνο. Και δεν είναι μόνο οι εργαζόμενοι.
Σε αυτόν τον αγώνα εμείς οι εκατοντάδες υποψήφιοι με τα ψηφοδέλτια της Λαϊκής Συσπείρωσης σε όλη την Μεσσηνία, θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις, ώστε να ξημερώσει μια μέρα που στην Ελλάδα ο τουρισμός και η ψυχαγωγία δεν θα είναι ακριβό εμπόρευμα και πολυτέλεια αλλά καθολικό, ποιοτικό δικαίωμα.
Γ. Τσώνης: Από τους επαγγελματίες της εστίασης, θα θέλαμε και περιμένουμε, να είναι αρωγοί στις δράσεις και προσπάθειες μας, γιατί θεωρούμε ότι μόνο με συνεργασίες και συνέργειες με τους ανθρώπους του χώρου, μπορούμε να πετύχουμε τους στόχους μας. Εμείς, δεσμευόμαστε ότι θα τους υποστηρίξουμε με όποιο τρόπο μπορούμε και ότι θα αναπτύξουμε από κοινού τις καλύτερες στρατηγικές προώθησης του τοπικού τουρισμού. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι είμαστε εδώ για να τους στηρίξουμε στην αντιμετώπιση των προκλήσεων και να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που προσφέρει ο τουρισμός στον Δήμο μας. Επίσης, οι επιχειρήσεις εστίασης, θα ήταν καλό, μέσα από συλλογικότητες να έχουν λόγο και να συζητάμε πάνω σε μια συστηματική βάση τα προβλήματά τους και το πώς εμείς θα μπορέσουμε να τα αναληφθούμε και να τα λύσουμε.
*** Η σειρά των απαντήσεων είναι αλφαβητική με βάση το επίθετο του κάθε υποψήφιου. Επίσης, επειδή πρόκειται για ερωτήσεις που τέθηκαν στους υποψήφιους Δημάρχους όλων των Δήμων της Μεσσηνίας, οι υποψήφιοι της Λαϊκής Συσπείρωσης: Δημήτρης Οικονομάκος, Χρήστος Θεοδωρακόπουλος, Κώστας Ρεϊτζόπουλος, Άρης Κομπότης, Κατερίνα Τσίγκανου και Θάνος Ραδιώτης, έστειλαν κοινή απάντηση.